Van Rijnsoever autoschadeherstelbedrijf is aangesloten bij de Focwa

Tweede restauratie

In 2012 komt mijn vader te overlijden en verplaatsen wij de auto naar onze woning in Soest. De auto staat daar tot medio 2016 onder de carport wegens tijdgebrek. In de zomer van 2016 besluiten mijn broer en ik dat we de auto gaan afmaken.

 

Maar van "afmaken" kwam het niet. De staat van de auto was al weer zo slecht dat er niets anders opzit dan opnieuw te beginnen. We besluiten het nu goed en zeer grondig te doen.

 

De DKW mag bij buurman Chris de Gier in de loods staan zodat we alle gelegenheid hebben om serieus aan de slag te gaan. We beginnen met het strippen van de auto. Ook de bedrading moet helemaal worden vervangen, zie hiervoor de speciale pagina "bedrading".

Dan blijkt dat de eerder uitgevoerde werkzaamheden bij de spuiter niet zo goed waren als was aangenomen. Hele potten niet hard geworden plamuur komen uit de dorpels, plakken polyester hebben onder de lak losgelaten en daardoor zijn op enkele plaatsen alweer grote doorgeroeste plekken. Een tegenvaller, heel veel extra laswerk komt los. We beginnen met het dak.

De spuitcabine van autoschadeherstelbedrijf van Rijnsoever waar de DKW na de restauratie gespoten gaat worden.

Na het dak werken we verder naar beneden en pakken we alle simpel te behandelen plekken aan, de te lassen delen laten we nog even zitten. Het dak zelf halen we voorzichtig uit elkaar, zie op de speciale "het dak" pagina.

Daarna snijden we de doorgeroeste onderdelen uit de carrosserie en zetten de hele auto in de epoxie.

Half november gaat de auto naar de lasser in Baarn. Deze specialist zal de ontbrekende stukken er weer netjes in lassen.

Op 24 december hebben we de DKW weer opgehaald bij de lasser.

Hij staat weer in de loods bij Chris en het werk kan weer verder.

Dolf is al volop bezig met de spatborden te schuren en de binnenzijde wordt in een speciale verf gezet.

Bertus en Dolf hebben in België de nieuwe, nou ja nieuw, andere stoelen en achterbank opgehaald. Dit was de oude set.

En dit is de veel betere Belgische set. Helemaal in goede staat, alleen erg smerig. Na een grondige schoonmaakbeurt wordt het leer geverfd in een andere passende kleur.

Aangezien Chris naar Spanje gaat verhuizen moet de DKW op 15 januari uit zijn loods. Geen probleem, we verbouwen de carport naast het huis tot werkplaats. Inclusief "Jaarsma" houtkachel!

Inmiddels is de tijd aangebroken om de echte expert eens naar de auto te laten kijken. Pieter van Rijnsoever bekijkt de auto minutieus en geeft ons zeer nuttige informatie over hoe nu verder te gaan. Zonder deskundigheid blijft het anders maar tobben.

Van Rijnsoever maakt alle kleuren autolak op maat in deze hypermoderne mengmachine.

Voor het restaureren van van zo'n auto moet je best wel creatief zijn, sommige onderdelen zijn gewoon echt niet meer te vinden. Zoals bijvoorbeeld de kap rond het stuurhuis. Het bestaande, gescheurde, deel was met secondelijm o.i.d. niet meer te repareren. Dan wordt het tijd voor rigoureuze maatregelen en veel fantasie. De behuizing wordt gemaakt door: de tandtechnieker!

De speciale middelen die zij gebruiken voor het maken van protheses is zo sterk en flexibel dat hiermee de hopeloze breuken weer prachtig tot 1 geheel zijn gemaakt. Met dank aan Spier Tandtechniek Hilversum.